Día 20 de Setembre

SEGONA SETMANA DE CLASSE 

DIA 20/09/2018



En aquesta setmana solament hem tingut una classe de l'assignatura d'animació sociocultural. El començament de la classe va consistir a posar en comú les nostres reflexions i pensaments sobre el text "L'animació sociocultural, un esforç d'aclariment" de José Mª Barrado Garcia. Per a açò, abans de posar-nos a discutir sobre el tema, el professor ens va dir que seleccionarem un paràgraf en concret d'alguna de les pàgines de les quals consta el text per a després anar un a un explicant el significat o la interpretació que li hem donat. 

A continuació ens vam disposar a comentar les nostres idees conjuntament. D'entre les idees principals destaquem vàries: en primer lloc, parlem de la importància actual dels programes d'animació sociocultural ja que tota societat té la necessitat de tenir un model d'acció, desenvolupament i intervenció en l'àmbit cultural com a eina de consolidació del procés de canvi que es produeix en el seu interior. 

També, assenyalem el que no és l'animació sociocultural per a delimitar aquest concepte, com per exemple que no és una educació mecanicista i culturalista, ni és una popularització, ha de tindre un rerefons educatiu i professional. No és un entreteniment, ni la utilització d'unes tècniques asèptiques, ni tampoc una acció generosa, s'ha de fomentar i promoure canvis socials tant en els individus com en els grups. No és una suma d'accions inconnexes, té una finalitat d'enriquiment social i cultural. Tampoc és un calendari d'activitats, ha d'estar planificada per a aconseguir un objectiu concret per al grup i no és una política institucional asfixiant, ja que moltes institucions pressionen en els àmbits de direcció i decisió dels programes, així com la seua execució. No és un transplant de models externs ni una mercantilització,  doncs encara que els programes necessiten finançament econòmic, no cal caure en el "negoci cultural" i tenir en compte la vertadera finalitat d'aquests.

Després prosseguim comentant les característiques de la animació sociocultural: la relació entre animació sociocultural i projecte de cultura i societat, l'acció sociocultural com a element transformador, l'animació sociocultural i la participació, l'animació sociocultural i la vida associativa, la animació sociocultural com a procés i la animació sociocultural com a pedagogia.

Finalment, a manera de conclusió, vam fer un compendi de les idees comentades al llarg de la classe i reflexionem sobre les diferents definicions que han donat alguns autors destacats i institucions implicades en aquest àmbit. 




Després d'acabar aquest debat, ens vam disposar a acabar el tema 1 de l'assignatura que estava relacionat amb el parlat anteriorment. Vam veure algunes característiques/definicions del que és l'animació sociocultural, així com els paradigmes predominants en les ciències socials i la seua vinculació amb el paper de l'animador sociocultural.

Vam veure diferents maneres d'acostar-se al concepte d'animació sociocultural entenent-la com una acció/actuació per a fomentar la participació i estructures la vida social, com a activitat o pràctica social per a aconseguir aquest foment, com una forma d'educació no formal, com un procés que s'origina dins dels grups socials, i fins i tot com una metodologia. També vam veure com pot ser un model d'acció que té com a objectiu promoure la iniciativa i la participació dels grups en el seu propi desenvolupament i en conjunt amb la vida sociopolítica en la qual conviuen.

D'entre els paradigmes existents trobem el tecnològic o positivista, l'interpretatiu o hermenéutic i el dialèctic o crític. El paradigma tecnològic es caracteritza per posar en l'èmfasi en la figura de l'animador social com un tècnic que executa la teoria mitjançant un compromís professional, no ètic ni polític. El paradigma interpretatiu té com a finalitat el desenvolupament tant personal com a col·lectiu, on l'animador és un mediador que analitza situacions i promociona experiències. Finalment, el paradigma crític persegueix l'assoliment de la independència dels individus i comunitats promovent el canvi social de la societat, en la qual l'animador és un actor social que interpreta realitats i desenvolupa alternatives mitjançant un compromís social i polític.

Com a conclusió d'aquesta sessió destacaria que el text analitzat ha sigut de gran interès i hem pogut aprendre a definir amb major exactitud el concepte d'animació sociocultural i tenir unes nocions bàsiques per a entendre el progrés de l'assignatura.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Día 8 de Novembre

22 de Novembre

Día 15 de Novembre