Día 15 de Novembre

La sessió d'avui l'hem començat amb la visualització de les diverses filmacions que cada grup de classe ha realitzat entorn a una problemàtica o situació rellevant dels joves.

El primer vídeo l'hem vist en YouTube del vídeo d'unes companyes de classe “Ni tan bella, ni tan bèstia”. En aquest muntatge, mitjançant una analogia de la pel·lícula “La Bella i la Bèstia” es reflecteix la idea de combatre contra la imatge estereotipada de la dona físicament atractiva, que se subordina als “encants” dels homes forts i rics. A continuació, un altre grup exposa el muntatge del seu vídeo pel·lícula, est tractava la problemàtica existent entre molts estudiants, a l'hora de poder compaginar els estudis universitaris amb l'ocupació laboral. 

Després el nostre grup projecta el vídeo que vam fer, el qual tracta sobre els diferents tòpics característics que se'ns atribueix a les persones joves (la competitivitat, l'obsessió amb les xarxes socials, l'amor romàntic…). Més tard, un altre dels grups de classe exposa el seu vídeo. Est tracta sobre la dificultat per a trobar treball a Espanya, sobretot per als joves, havent-hi que recórrer fins i tot, a anar-se a viure fora a l'estranger. L'últim grup exposa la seua filmació. La temàtica del vídeo tracta sobre les situacions de risc a les quals estan exposades les dones quan van soles per les vies públiques de la ciutat. 




Una vegada acabem de veure els vídeos, comentem les nostres experiències en relació a l'enregistrament d'est. El plantejament és que malgrat no tenir una producció elaborada, es pot tractar un tema o problemàtica actual (ocupació laboral, violència de gènere, tòpic en el comportament de les persones joves…), donant joc a debatre i discutir entre persones i grups. Així, aquests problemes poden visibilitzarse i ser comentats per a entendre'ls i cercar solucions. 

Deixant arrere aquest tema, prosseguim la sessió de classe veient el temari corresponent. Hem tractat les polítiques destinades a la població jove, ja que la Joventut és un període que ens prepara per a la vida adulta. Les polítiques afirmatives, treballen amb els joves com un col·lectiu al que poder oferir als joves ofertes o avantatges pel fet de ser-ho (turisme juvenil, carnet jove, suport a l'associacionisme…). També existeixen unes polítiques de transició, orientades al desenvolupament futur com a adult, la seua inserció social i laboral.


El llibre blanc sobre polítiques de joventut a Europa tenia com a objectiu facilitar la transició dels joves al mercat de treball i desenvolupar la ciutadania activa, és a dir un model de ciutadà basat en l'ocupació remunerada, drets socials, casa pròpia, pagament d'impostos, família, cotxe…
El problema és que la definició tradicional de qui aquesta fora i dins mostra es mostra cada vegada més inadequada per a captar la profunda dinàmica transformadora que recorre la nostra vida social, que disminueix el caràcter inclusiu i reforça el caràcter excloent.

Enfront d'aquesta situació, existeix la ciutadania activa que tracta d'impulsar un tercer àmbit d'actuació entre el públic i el privat, així com rearticular dins de la institució de la ciutadania la importància dels drets amb la de les obligacions, les solidaritats col·lectives amb les responsabilitats individuals. A part, veiem alguns dels organismes públic a nivell estatal i autonòmic que està dirigit a la joventut (INJUVE, Consell de la Joventut d'Espanya, Institut Valencià de la Juventut…)




Amb la sessió d'avui, hem pogut veure com amb poc temps i una mica d'organització es pot realitzar una filmació de temàtica sociocultural sobre problemàtiques i situacions actuals dels col·lectius juvenils, així com generar debat sobre ells. A més, hem vist diferents maneres d'entendre la participació i l'autonomia dels joves per al desenvolupament de la ciutadania i de la persona en el seu camí a la vida adulta.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Día 8 de Novembre

22 de Novembre