Animació Sociocultural
Inici de l'assignatura.
En les primeres sessions d'aquesta assignatura que donem en el grau de Treball Social, en l'itinerari de menors i famílies, hem realitzat vàries dinàmiques que ens han ajudat a començar a entendre la tasca de l'animació sociocultural en l'àmbit de lo social.
La primera classe, l'11 de setembre, podem dividir-la en dues parts. Primer apartarem les taules i cadires del mig i ens presentarem dient un per un el nostre nom, allò que ens agrada i un gest i soroll que després tots havien de repetir. Aprofitant el cercle, seguirem coneguent-nos, mitjançant el contacte visual i un gest amb les mans havíem de "passar-nos l'energia", a poc a poc s'afegien alguns detalls com per exemple rebutjar l'energia alçant un poc els braços o canviar-nos tots de lloc quan algú deia la paraula "perro". Per a finalitzar aquesta primera part, a aquelles persones a qui els arribava l'energia, havien d'explicar amb les seues paraules el que pensaven que era l'animació sociocultural. En finalitzar-la, el mestre va ficar èmfasi en què la participació és un dels factors principals i més important.
En la segona part d'aquesta primera classe, ens asseguem per grups de sis persones i apuntarem en un full allò que pensàvem que estudiaríem en l'assignatura i aquelles coses que ens agradaria que s'estudiaren.
La segona sessió, el 13 de setembre començarem de nou desallotjant l'aula i continuarem passant-nos energia, però afegint noves coses, es podia passar al company de la dreta (menejant el braç esquerre i dient "zip") o al de l'esquerra (menejant el dret i diguent "zip"), aquesta energia que venia pels costats es podia rebutjar acatxant-se mentre fèiem un soroll, també es podia passar a la resta de companys que estaven per davant de nosaltres (menejant-nos cap a davant i dient "zap"), per a rebutjar aquesta havies de fer un pas avant, juntar els braços i fer un altre soroll. Si nosaltres s'adonàvem que algun company s'equivocava, havíem de dir "tolóón" i alçar els braços.
Pararem en aquesta posició, que per a la següent dinàmica serà la posició 0, ens varem menejar fins a apropiar-nos de 3 punts de l'aula, amb la finalitat de menejar-nos per tots ells sense rebre ordres i aconseguir una harmonia grupal, que vàrem conseguir a pesar de ser un grup tan nombrós.
Ens ficarem per parelles per a dur endavant el joc de la hipnosi. Havíem de guiar amb la mà a la nostra parella i després ella a nosaltres.
La següent dinàmica ja s'aproximava més al teatre, ens ficarem en cercle i una companya deia una paraula que fóra un poc abstracta, per exemple "concentració", i havíem d'anar eixint i ficant-nos en una posició que representara per a nosaltres la paraula que s'havia dit, sempre en un punt de contacte amb les persones que estigueren al centre.
Seguint amb el teatre, ens ficarem per grups i representarem (igual que abans però preparant-seu un poc més abans) l'educació, i eixiren en general figures molt similars.
Per a finalitzar amb aquesta sessió, férem un cercle de nou, ens agafarem de les mans i tancarem els ulls per a reflexionar, quan els obriguerem havíem de dir en una paraula que ens havia paregut la classe, i en general la majoria de les paraules foren positives.
Seguint amb el teatre, ens ficarem per grups i representarem (igual que abans però preparant-seu un poc més abans) l'educació, i eixiren en general figures molt similars.
Per a finalitzar amb aquesta sessió, férem un cercle de nou, ens agafarem de les mans i tancarem els ulls per a reflexionar, quan els obriguerem havíem de dir en una paraula que ens havia paregut la classe, i en general la majoria de les paraules foren positives.
En conclusió d'aquestes dues sessions, estem contents amb el desenvolupament de l'assignatura, ja que aprenguem tècniques mitjançant la pràctica d'elles, i així és més possible veure on poden fallar aquestes o quins poden ser els seus punts forts en la posada en marxa amb el grup amb el qual intervenim. És cert que no anem a poder utilitzar-les sempre que ens agradaria, ja que no sempre les edats o el número del grup siga l'adequat, però sí que ens pot servir de base com a metodologia i aplicar nosaltres la variant que trobem necessària depenent de les característiques del grup.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada